Wat is beter: een werken-bij pagina op je bestaande website of een geheel nieuwe werken-bij website?
Bij deze vraag geeft Suzanne direct aan dat het niet perse zo is dat het ene beter is dan het andere. ‘’Het hangt af van de situatie, en vooral van de omvang van een bedrijf of organisatie. Voor kleinere bedrijven, die maar af en toe een paar vacatures online hebben staan, zou het overbodig zijn om een compleet nieuwe website te bouwen. Voor dit soort bedrijven raad ik aan om op de corporate website een mooie pagina in te richten die helemaal in het teken staat van het werken bij die organisatie.’’
‘’Voor grote bedrijven waar om de haverklap nieuwe vacatures online staan, en dus ook veel vacatures tegelijkertijd openstaan, is het verstandig om een aparte werken-bij website te creëren.’’, geeft Suzanne aan. ‘’Je kunt deze website geheel wijden aan het werven van nieuwe medewerkers. Het vraagt natuurlijk wel wat extra werk om een aparte website bij te houden, maar je kunt zo veel gerichter communiceren en je bereikt jouw doelgroep gemakkelijker.’’
De voordelen
Nu we hebben verduidelijkt wat een werken-bij pagina of werken-bij website precies is, is het tijd om toe te lichten wat de voordelen hiervan zijn en waarom je in deze tijd eigenlijk niet meer zonder kunt.
Promoot je bedrijfscultuur
Op je corporate website promoot je jouw producten en/of diensten en richt je je op klanten. Dit is over het algemeen een andere doelgroep dan die je aan wilt spreken voor je vacatures. Op een werken-bij pagina of website kun je je geheel richten op één doelgroep.
‘’Alleen een functieomschrijving is tegenwoordig niet meer voldoende.’’, geeft Suzanne aan. ‘’Potentiële medewerkers willen weten waarom zij het beste voor jouw bedrijf kunnen kiezen. Je laat zien hoe het is om bij jouw bedrijf te werken en hoe jij je onderscheidt van andere werkgevers.’’
En met laten zien bedoelen we dan ook letterlijk laten zien! Alleen het tekstueel omschrijven van de werksfeer binnen jouw organisatie is niet voldoende. Een werken-bij pagina of werken-bij website mag vol staan met foto’s en/of video’s van jouw bedrijf en je medewerkers. Tevreden medewerkers zijn de beste ambassadeurs!
Alles op één plek
Volgens Suzanne is een van de grootste voordelen van een werken-bij pagina of website dat je alle benodigde informatie op één plek hebt staan. ‘’Wanneer een potentiële werknemer op de corporate website moet zoeken naar de vacatures, vervolgens weer ergens anders moet kijken om te zien waar de organisatie voor staat en op weer een andere pagina ziet wie de medewerkers zijn, dan kan het zomaar zijn dat deze persoon afhaakt. Dit voorkom je met een werken-bij pagina of werken-bij website!’’
‘’Hier kun je overzichtelijk een opsomming maken van alles wat belangrijk is voor sollicitanten. Denk aan de openstaande vacatures, secundaire arbeidsvoorwaarden, facts & figures en verhalen van medewerkers.’’, aldus Suzanne. Je richt je op een specifieke doelgroep, namelijk jouw toekomstige medewerkers. Daar stem je de tone of voice waarmee je communiceert op af.
Betere online vindbaarheid
‘’Op een werken-bij pagina of website heb je letterlijk een grotere etalage om te laten zien hoe het is om bij jouw bedrijf te werken.’’, gebruikt Suzanne als metafoor. ‘’Bij een corporate website is maar één van de bijvoorbeeld zes pagina’s gewijd aan werving, terwijl bij een werken-bij website alle pagina’s gewijd zijn aan werving.’’ Om die reden is een werken-bij pagina of website veel beter online vindbaar! Google indexeert deze websites veel beter dan losse vacaturepagina’s. Dit komt omdat er op een corporate website ontzettend veel informatie staat, waardoor het voor Google lastig is om te bepalen wat er precies hoort bij werving en selectie. Doordat een werken-bij website volledig gericht is op werving, scoor je hoger in Google waardoor je voor meer zoekenden zichtbaar wordt. Zeker wanneer mensen letterlijk zoeken op ‘Werken bij …’ schiet je omhoog in de zoekresultaten!
Meer en betere sollicitanten
Het doel van een werken-bij pagina of werken-bij website is om een bepaald gevoel uit te stralen. Het gevoel dat jij wilt overbrengen naar potentiële werknemers. ‘’Een sollicitant kan zich goed inlezen, krijgt zo direct een juist beeld van de organisatie en zal alleen solliciteren wanneer deze denkt dat het bedrijf bij hem/haar past.’’, zegt Suzanne. ‘’Op die manier krijg je altijd te maken met mensen die bij voorbaat al op een bepaald gebied een match zijn, waardoor het sollicitatieproces gemakkelijker en sneller zal verlopen.’’
Welke onderdelen moet een werken-bij pagina of werken-bij website minimaal bevatten?
Volgens Suzanne bestaat een ideale werken-bij pagina of website uit de volgende onderdelen:
- Openstaande vacatures. Laat hier alleen vacatures zien die nog beschikbaar zijn.
- Laagdrempelige manier van contact opnemen. Dit vergroot de kans dat mensen gaan reageren op je vacatures.
- Storytelling. Verhalen van medewerkers, in woord en beeld.
- Afbeeldingen van de werkplek. Laat letterlijk de omgeving zien waar het nieuwe personeel komt te werken.
- Sollicitatieproces. Breng de stappen in beeld waaruit het sollicitatieproces aan voldoet, zodat sollicitanten weten wat ze te wachten staat.
Het proces van het creëren van een werken-bij pagina of werken-bij website
Samen met Suzanne, van Boonen Communicatie, en onze andere partner Geert, van Proud, hebben wij al voor verschillende klanten een werken-bij pagina of website verzorgd. Suzanne is de projectmanager van deze cases. Zij betrekt Geert erbij, die na een brainstormsessie wireframes maakt aan de hand van de briefing. Bij akkoord gaat Geert vervolgens aan de slag met het ontwerp van de pagina en daarna zijn wij bij JRNY aan de beurt om de pagina of website te gaan bouwen en deels te vullen met content. De overige content wordt vervolgens door Suzanne, samen met de klant, geschreven en gevuld en daarna mag de website live!
Een mooi voorbeeld van een werken-bij website is het voorbeeld van onze klant Kalorama. Deze grote zorginstelling met meerdere locaties heeft vaak veel vacatures openstaan, dus voor hen is een aparte website ideaal. Bekijk de case hier.
Een voorbeeld waarbij een werken-bij pagina op de corporate website volstaat is dat van onze rechtstreekse klant Replay Speeltoestellen. Deze speeltoestellenfabrikant heeft minder vaak vacatures online staan, dus bereikt potentiële medewerkers via de corporate website, op een losse pagina. Deze case vind je hier.
Een werken-bij pagina of werken-bij website voor jou!
Heb jij na het lezen van dit artikel de voordelen van een werken-bij pagina of werken-bij website ingezien en overweeg je om hier ook mee te gaan beginnen? Neem dan gerust contact met ons op! Of met Suzanne Boonen van Boonen Communicatie. We helpen je graag op weg om op te vallen tussen al het aanbod op de arbeidsmarkt en om het beste personeel binnen te halen!