Een goed begin is het halve werk
Nu zul je vast denken: hoe pak ik dat dan aan? Het feit dat je daarover nadenkt is al heel goed, want je dient aardig wat zaken uit te zoeken en voor te bereiden voordat je succesvol de stap kunt maken om een webshop te beginnen in het buitenland. Graag nemen we je door de stappen heen en laten we je weten waar je op moet letten.
Stap 1: bepaal op welk land je je wilt gaan richten
De belangrijkste vraag die in je op hoort te komen wanneer je besluit om de grens over te gaan met je shop, is de vraag in welk land of welke landen je wilt gaan verkopen. Het is hiervoor belangrijk om goed marktonderzoek te doen. Dit vormt de basis voor je strategie. Duik in de groeipercentages van de economie van het land waar je interesse in hebt, zowel als in het internetgebruik, het aantal internetshoppers, de gemiddelde besteding per consument, hoe fysieke verkoop zich verhoudt tot online verkoop, et cetera. Op die manier ontdek je hoe aantrekkelijk een bepaalde markt is en waar het dus interessant kan zijn om met je webshop naar uit te breiden. Ben je van plan om je te focussen op een land in Europa, dan kan het onderzoek van de expertgroep Cross-border (E-commerce) je waarschijnlijk al flink op weg helpen.
Wanneer je dan toch al druk marktonderzoek aan het doen bent in een bepaald land, dan raden we aan om ook meteen onderzoek te doen naar de aanwezige concurrentie in jouw branche of niche. Bekijk hoe de concurrentie het in het buitenland doet door hun website te analyseren. Let hierbij op lokale regelgeving, betaal- en verzendmethoden, et cetera. Zorg ervoor dat je ontdekt hoe jij je van de concurrenten kunt onderscheiden.
Stap 2: bepaal hoe je jouw internationale klanten aan wilt spreken
Hoe ga je ervoor zorgen dat consumenten in het buitenland gebruik gaan maken van jouw product of dienst en hoe ga je hen benaderen? Het is belangrijk dat je website klaar is om de grens over te gaan. Een onderdeel daarvan is de taal. In andere landen spreken ze (in de meeste gevallen) een andere taal en om ervoor te zorgen dat lokale consumenten begrijpen wat er op je website staat is het van belang om je taal aan te passen. Sommige webshopeigenaren kiezen voor de Engelse taal en dus een .com versie van hun webshop. Hiermee spreek je een grote groep mensen aan, maar kun je het ook te algemeen houden.
Wij raden daarom aan om voor nationale domeinextensies te gaan, dus bijvoorbeeld .de of .be. Zo kun je de consumenten in hun eigen taal aanspreken, waardoor ze jouw teksten beter zullen begrijpen en ook zul je zo betrouwbaarder overkomen. Dat niet alleen, wanneer je productteksten in een nationale taal schrijft vergroot dat de online vindbaarheid van jouw producten in zoekmachines zoals Google. Via die weg trek je overigens veel van je klanten aan!
Wanneer je voor een nationale domeinextensie gaat is het vaak wel nodig om een nieuwe webshop te laten bouwen. Gelukkig kunnen wij je daar bij helpen. Ontdek zelf wat wij voor jou op dit gebied kunnen betekenen: jrny.nl/webshops-e-commerce.
Stap 3: stem je assortiment af op de lokale markt
Elk land heeft zijn eigen normen en waarden. Dat wilt zeggen: wat succesvol is in Nederland, is niet automatisch ook succesvol in bijvoorbeeld Zweden. Het kan daarom zo zijn dat je jouw aanbod aan moeten passen zodat het aanslaat op de lokale markt. Waar heeft de consument behoefte aan? Welk gat in de markt is er? Waar zit potentiële groei? Hier kom je achter door je te verdiepen in de doelgroep en de lokale omstandigheden.
Op het internet valt hier gelukkig veel over te vinden. Zit je bijvoorbeeld in de bloemen en planten business, dan kun je achterhalen welke planten populair zijn in het land waar jij je op wilt focussen én of die planten überhaupt in dat klimaat kunnen groeien. Iets aanbieden wat niet aansluit op de lokale omstandigheden heeft natuurlijk weinig zin. Wanneer je alle informatie voor het assortiment op een rijtje hebt kun je daar je website op aanpassen en daarna is het vooral testen. Vanaf het moment dat je website live is kom je erachter wat goed verkoopt en wat de klantervaring is.
Stap 4: ben 100% lokaal
Met alleen het aanpassen van de taal en het assortiment op de lokale markt ben je er nog niet. Je wilt de consumenten in alle gemakken voorzien, zodat ze de meest aangename aankoopervaring hebben. En om die reden terugkeren naar je website! Een van de belangrijkste factoren is de betaalmethode. Betaalmethoden kunnen enorm verschillen per land. Onderzoek dus goed op welke manier consumenten het liefst afrekenen en voeg verschillende opties toe, zodat een klant zelf kan kiezen hoe hij/zij afrekent.
Hetzelfde geldt voor de mogelijkheden tot verzenden en retourneren. Ook hierin verschillen de voorkeuren per land. Houden de consumenten meer van home delivery, of gaan ze het pakket liever ophalen bij een ophaalpunt? Let daarnaast ook altijd goed op lokale invoerrechten en btw. Maak hier duidelijke afspraken over met de vervoerder. Je wilt immers niet dat je klant voor onaangename verrassingen komt te staan wanneer het pakket arriveert.
Mochten er toch klachten komen, zorg er dan voor dat er een nationale klantenservice aanwezig is. Zo kunnen klanten hun vragen en opmerkingen in hun eigen taal bespreken. Dit maakt de drempel van contact zoeken een stuk lagere en zal altijd meehelpen in een positieve klantervaring!
Stap 5: kijk naar leveranciers, fulfilment en opslag
De laatste keuze die je moet maken, en wat zeker niet de minst belangrijke keuze is, is wat je gaat doen op logistiek gebied. Hoe zet je een gestroomlijnd fulfilment proces op? Je dient tijdig na te denken over wat je op het gebied van opslagruimte gaat doen wanneer je webshop ineens flink groeit. Regel je alles vanuit één centrale hub, of ga je per markt lokaal opslaan? Factoren als het formaat van je bedrijf, specificaties van je product/dienst, je businessmodel en de voorkeuren van je klanten spelen een rol bij het keuzeproces.
Denk vervolgens ook na over welke bezorgdienst je uit gaat kiezen om je product bij de klant te krijgen. Het is een goed idee om de verwachtingen van je klanten op dit gebied uit te zoeken. Klanten vinden het namelijk vaak heel belangrijk dat de leveringsopties die je aanbiedt aantrekkelijk zijn. Zijn ze dit niet, dan is de kans groot dat de klant op het laatst alsnog afhaakt.
Uit onderzoek blijkt dat het merendeel van de consumenten de bezorgkosten belangrijker vinden dan de levertijd (thuiswinkel.org, 2022). De meeste mensen willen niet méér betalen voor een snellere levering. Het ideale is wanneer klanten zelf hun dag, tijd en manier van aflevering kunnen kiezen. Het is dus belangrijk je hier goed in te verdiepen en de juiste logistieke dienstverlener te vinden voor jouw business.
Wij zetten graag samen met jou de volgende stap
Wanneer je alle bovenstaande stappen doorlopen hebt en al de nodige informatie bij elkaar hebt verzameld, dan rest er nog maar één ding: open je eerste webshop in het buitenland! Voer alles wat je hebt geleerd uit in de praktijk en laat je business doorgroeien.
Een mooi voorbeeld van een succesverhaal van een bedrijf dat online de grens over gegaan is, is onze klant Heijnen Plants. Wat begon als een bedrijf dat zich richtte op de Duitse markt, groeide snel uit tot een business met 10 internationale webshops. Wij hebben Heijnen Plants bij elke stap van deze groei mogen helpen en ondersteunen. Van concept, design en bouw tot teksten, vertalingen en online marketing. Je leest erover in deze klantcase.
Ben je dus van plan om jouw business te laten groeien op internationaal niveau en heb je daar hulp bij nodig? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen. We helpen je graag de juiste richting op!