Welke voordelen haal je uit een zoekwoordenonderzoek?
Het uitvoeren van een goed zoekwoordenonderzoek brengt vele voordelen met zich mee. Voor elke website-eigenaar is het eigenlijk een must zo’n onderzoek uit te voeren, of uit te laten voeren. Welke belangen het met zich meebrengt lees je hier.
Zoekgedrag doelgroep
Zoals we al eerder aan bod hebben gebracht geeft een zoekwoordenonderzoek je inzicht in het zoekgedrag van je doelgroep. Deze analyse geeft je inzicht in welke zoekwoorden bezoekers hebben gebruikt voordat ze op jouw website terecht zijn gekomen. Het laat je zien hoe deze bezoekers online zoeken, waar ze naar op zoek zijn en welke woorden helpen om tot het juiste resultaat te komen. Dit is belangrijke informatie! Door zoveel mogelijk van de woorden die je doelgroep gebruikt terug te laten komen op jouw website zal deze vaker, en hoger, in de zoekresultaten terecht komen. Op die manier maak je het dus gemakkelijker voor jouw doelgroep om je website te vinden.
Hoger scoren in Google
Wanneer je een zoekwoordenonderzoek doet controleer je hoeveel zoekvolume een bepaalde term heeft. Dit wil zeggen hoe vaak deze term per maand in zoekopdrachten wordt gebruikt. Hoe hoger het zoekvolume, hoe vaker mensen dit woord intypen in hun zoekbalk. Zoekvolume is daarom een belangrijk onderdeel van je SEO-strategie. Door woorden met een hoog volume te verwerken in je webteksten, is de kans groter dat Google je website naar voren laat komen in zoekopdrachten. Het is dan wel belangrijk om deze zoekwoorden op de juiste manier in je teksten te verwerken en regelmatig terug te laten komen.
Naast het gebruiken van de zoekwoorden zelf helpt het ook goed om gerelateerde zoekwoorden in de tekst te verwerken. Dus woorden die synoniem zijn voor of gelinkt zijn aan het zoekwoord. Ook van deze zeer relevante termen wordt Google erg blij!
Wanneer je jouw SEO-, SEA- en contentstrategie juist toepast zal dit vanzelf een positieve invloed hebben op je vindbaarheid in Google. De kans dat je hoger scoort in de zoekmachine wordt hier groter van. Dat betekent dus ook dat de kans dat jouw doelgroep je zal vinden groter wordt, en dat is natuurlijk het uiteindelijke doel!
Keyword mapping
Om te bepalen op welke plekken je bepaalde zoekwoorden het beste terug kunt laten komen op je website, om ook daadwerkelijk hoger te scoren in Google, kun je een keyword mapping maken. Je organiseert als ware welke woorden op welke pagina’s moeten komen te staan en op welke plek. Maar hoe bepaal je zoiets?
Dat doe je door te kijken naar de zoekintentie. Google wordt steeds beter in het opvatten van de intenties van haar gebruikers en laat daarom tussen de zoekresultaten alleen pagina’s zien die relevant zijn voor de zoekopdracht. Sluit de intentie van het zoekwoord waarop je wilt ranken niet aan op de intentie van de pagina waarop je dit woord plaatst, dan zal deze pagina niet in de resultaten van Google naar boven komen.
Vandaar dat het belangrijk is om je websitestructuur in beeld te brengen. Plaats alle pagina’s van je website in een spreadsheet en bepaal per pagina de intentie. Dit kun je doen aan de hand van de drie fases van het koopgedrag van een bezoeker (Ahrefs, 2022). Zet de juiste pagina’s bij de juiste fases en koppel vervolgens de juiste zoekwoorden aan de juiste pagina’s. Nu heb je alles duidelijk in beeld en kun je de zoekwoorden in de webteksten gaan verwerken. Dit helpt niet alleen bij je SEO-strategie, maar voorkomt ook meteen zoekwoord kannibalisatie.
Inzicht in concurrentie
Via verschillende tools kun je een zoekwoordenonderzoek ook uitvoeren om te achterhalen op welke zoekwoorden je concurrenten ranken. Deze informatie kun je op een paar manieren in je voordeel gebruiken. Zo kan de uitkomst je bijvoorbeeld een lijst aan woorden geven die je zelf nog niet had bedacht. Op die manier kun je de zoekwoorden van je concurrenten als een inspiratiebron zien. Als je er dan ook nog achter kunt komen op welke woorden zij goed ranken, kun jij deze woorden ook in jouw teksten gebruiken. Zorg er dan wel voor dat jouw teksten beter in elkaar steken, zodat je jouw concurrent kunt verslaan in de ranking.
Een andere tactiek is om juist geheel andere woorden te gebruiken dan je concurrenten en daarop proberen te ranken. Als je dezelfde woorden gebruikt moet je echt de strijd aangaan met je concurrentie. Zet jij jouw optimalisatie in op woorden die je concurrenten niet gebruiken, dan is de kans dat jij naar boven komt in de resultaten groter.
Het beste is eigenlijk om een combinatie van beide strategieën toe te passen. Een juiste balans kan ervoor zorgen dat je vanuit allebei de kanten optimale resultaten behaalt. Hoe dan ook: inzicht hebben in de zoekwoorden van je concurrentie kan je een stuk op weg helpen bij het bepalen van jouw SEO-strategie.
Welke tools kun je het beste gebruiken voor een goed zoekwoordenonderzoek?
Om een zoekwoordenonderzoek goed uit te kunnen voeren is het belangrijk om de juiste tools te gebruiken. Hierdoor krijg je precies de inzichten die jij nodig hebt. Maar welke tools zijn het beste? Online zijn er duizenden te vinden. Vandaar dat wij onze favorieten voor jou op een rijtje hebben gezet:
- Google Keyword Planner: deze 100% gratis tool geeft je inzicht in het zoekvolume van zoekwoorden, in hoe hoog de concurrentie is op een bepaald zoekwoord en een schatting van hoeveel iedere klik op dit zoekwoord jouw gaat kosten.
- Ahrefs Keyword Explorer: een betaalde tool met altijd actuele en accurate resultaten. De tool is ondersteunt in 171 landen, gebruikt 10 verschillende zoekmachines en biedt duizenden zoektermsuggesties.
- Semrush Keyword Magic Tool: een betaalde tool die je na het invullen van één zoekopdracht binnen enkele seconden duizenden suggesties geeft aan zoekwoorden.
Wij kunnen je helpen!
Hopelijk heeft bovenstaande informatie je een duidelijk inzicht gegeven in het belang van een zoekwoordenonderzoek voor jouw online business. Het uitvoeren van een goed onderzoek kan nog best ingewikkeld zijn. Zeker als je dit nooit eerder hebt gedaan. Gelukkig hebben wij specialisten in huis die dit perfect voor je kunnen uitvoeren. Inclusief het maken van een keyword mapping!
Mocht je hier interesse in hebben of meer willen weten over dit onderwerp? Neem dan gerust contact met ons op!