Omgang met de klant
De omgang met de klant is ook een groot verschil wanneer het gaat om B2C en B2B klanten. Met B2B klanten gaan bedrijven vaak veel persoonlijker om dan met B2C klanten. Dat heeft met een aantal zaken te maken. B2B klanten doen namelijk vaak herhaalaankopen. Zij hebben vaak dezelfde producten nodig binnen een bepaald tijdsbestek. Hierdoor leer je een klant snel kennen en kun je verwachten wat hun bestelling gaat zijn.
Daar komt bij kijken dat de bestellingen van B2B klanten vaak uit grote aantallen bestaan. Een consument heeft een product vaak maar één keer nodig, terwijl een B2B klant dit wel duizenden keren nodig kan hebben. Doordat B2B klanten grote bestellingen plaatsen, en deze ook meerdere malen plaatsen, is het handig dat zij dit via een persoonlijk klantportaal kunnen doen. Zo kunnen ze hun bestelgeschiedenis inzien en deze met één klik op de knop opnieuw bestellen. Dat scheelt een hoop tijd! Iets wat in de B2C markt weer minder van belang is.
Weergave van prijzen
Bij grote bestellingen horen ook grote prijzen. Om het aantrekkelijk te maken voor klanten en deze tevreden te houden worden er daarom voor B2B klanten vaak (staffel)kortingen aangeboden. Het is dus belangrijk voor een B2B webshop dat deze eventuele kortingen weergegeven worden. Bij B2C komt dit niet snel voor, omdat hier niet vaak grote bestellingen plaatsvinden.
Naast de (staffel)kortingen is het ook zo dat er bij B2B vaak klantspecifieke prijzen zijn. Via offertes en onderhandelingen kan de prijs voor de ene B2B klant afwijken van die van een andere B2B klant. Hierdoor moet een klant dus eerst inloggen om de prijs te kunnen zijn. Bij B2C is de prijs altijd voor iedereen hetzelfde en is een klantportaal dus vaak niet nodig.
Een ander duidelijk verschil in de weergave van prijzen tussen B2C en B2B heeft te maken met btw. Zo worden de prijzen op B2B webshops vaak als exclusief btw weergegeven, terwijl dit op een consumentenwebsite altijd inclusief btw is. Misschien een klein detail, maar wel enorm belangrijk om rekening mee te houden.
De verschillen in één overzicht
Graag zetten we de belangrijkste verschillen nog even voor je op een rijtje. Zo kun je in één oogopslag zien op welke zaken je moet letten bij het inrichten van je webshop.
|
B2C |
B2B |
Doel |
Converterend |
Functioneel |
Doelgroep |
Consumenten |
Bedrijven |
Relatie |
Massagericht / algemeen |
Klantspecifiek / persoonlijk |
Aankopen |
Direct afrekenen |
Op rekening |
Prijzen |
Inclusief btw / algemeen |
Exclusief btw / klantspecifiek |
Kortingen |
Algemeen / actiematig |
Klantspecifieke (staffel)kortingen |
Jarenlange ervaring
Gelukkig hebben wij bij JRNY jarenlange ervaring met het bouwen en inrichten van zowel B2C als B2B webshops. Deze webshops koppelen wij aan een ERP-pakket, onder andere van onze partner KING Software. Hiermee kunnen we de webshop voeden op het gebied van artikel-, klant- en voorraadgegevens. Het is zelfs mogelijk om zowel een B2C webshop als B2B klantportaal in één omgeving te gebruiken.
Benieuwd naar wat er voor jouw situatie mogelijk is? Neem gerust contact met ons op!