Waarom is het zo belangrijk?
In deze tijd heeft alles en iedereen toegang tot het internet. Het is dan ook bizar om te zien hoeveel er gebeurt op het internet in 1 minuut tijd. Frankwatching schreef een artikel met daarin de cijfers over wat er elke 60 seconde online gebeurde in het jaar 2021. Daaruit kwam naar voren dat er bijvoorbeeld elke 60 seconde 240.000 foto’s gedeeld worden via Facebook, dat er 694.000 uur aan YouTube-video’s bekeken wordt en dat er 5,7 miljoen searches via Google plaatsvinden.
Gigantische aantallen, zoals je ziet. Hoe ga jij tussen al die berichten ooit opvallen met jouw product of dienst? Een goede contentmarketingstrategie kan je daarbij helpen! Wanneer je jouw content goed inzet, kan dit je vele voordelen opleveren op het gebied van naamsbekendheid en omzet.
Ben een expert
Wanneer je regelmatig relevante informatie deelt over onderwerpen die belangrijk zijn in jouw vakgebied, dan wordt je op een gegeven moment vanzelf als een expert gezien in je branche. De kans is groot dat mensen vaker naar je website terugkeren wanneer zij op zoek zijn naar informatie die te maken heeft met jouw product of dienst. Houd bijvoorbeeld een blogpagina bij en post daarop regelmatig een artikel. Op die manier straal je autoriteit uit en kom je geloofwaardig over als bedrijf. Dit is niet alleen fijn voor je (potentiële) klanten, maar ook voor Google!
Online zichtbaarheid
Google loves content! Wel met als eis dat dit unieke en relevante content is over jouw product of dienst én je regelmatig post. Het is dan ook zo dat wanneer je een interessante en up-to-date blogpagina op je website hebt, of überhaupt goede webteksten, dit positieve invloed heeft op je SEO. Google beloont je hiermee en plaatst je zo hoger in de zoekresultaten. Hoe hoger je scoort in Google, hoe meer mensen je website zullen vinden. Goede content heeft dus een positieve invloed op je online zichtbaarheid.
Bereik jouw doelgroep
Wanneer je SEO goed in elkaar steekt is de kans groot dat je de gewenste doelgroep bereikt. Mensen die op zoek zijn naar jouw product of dienst zullen bepaalde zoektermen invullen in Google en wanneer in jouw teksten deze termen voorkomen, zul je vanzelf naar voren komen in de Google zoekresultaten. Hoe beter je teksten in elkaar steken, hoe hoger je zult scoren.
Als een deel van jouw doelgroep je eenmaal gevonden heeft dan zou het fijn zijn als deze groep mensen met anderen over jouw product of dienst gaan praten. Op deze manier zul je een nog groter deel van je doelgroep bereiken. Dit kun je waarmaken door noemenswaardige artikelen of creatieve social posts te plaatsen. Als je opvalt gaan mensen vanzelf over je praten. Zo wordt je content via word of mouth verspreid en bereik je een nog grotere groep mensen.
Band opbouwen
Maar met alleen het bereiken van je doelgroep ben je er nog niet. Hierna is het belangrijk om een band op te bouwen met je publiek. Je wilt immers dat ze bij je terug blijven komen en gebruik gaan maken van jouw product of dienst. Dit doe je door je te verdiepen in je doelgroep en je content op hen aan te passen. Waar wilt jouw publiek informatie over? Wat vinden ze belangrijk? Wat vinden ze grappig? Speel hierop in en begin met het bouwen aan langetermijnrelaties.
Verhoging omzet
Als het met alle bovenstaande stappen goed zit heb je als het goed is je doelgroep te pakken en blijft deze groep mensen bij je terugkomen. Als dit het geval is betekent dit vanzelf dat je omzet zal verhogen. Meer leads betekent namelijk meer omzet. Doordat je een sterke band opbouwt met je publiek zullen zij vanzelf met andere mensen over je bedrijf praten en je misschien wel aanbevelen. Zo blijft je aantal leads (en omzet) alleen maar groeien!
Cijfertjes
Graag willen we het belang van contentmarketing ook nog weergeven aan de hand van een aantal cijfertjes.
- 80% van de marketeers zegt in het jaar 2021 succesvol het doel te hebben bereikt op het gebied van naamsbekendheid, door het toepassen van contentmarketing (Content Marketing Institute, 2021).
- 75% van de marketeers zegt dat hun contentmarketing strategie in 2021 voor vertrouwen en geloofwaardigheid in hun merk/bedrijf heeft gezorgd (Content Marketing Institute, 2021).
- 72% van marketeers geeft aan dat contentmarketing het aantal leads verhoogd (OptinMonster, 2020).
- 71% van de consumenten zegt liever een contentartikel te lezen dan een betaalde advertentie (MDG-reclame).
- 70% van de marketeers geeft aan dat hun content hun doelgroep opleidt/informeert (Content Marketing Institute, 2021).
Zo zijn er nog veel meer cijfers te vinden die op verschillende vlakken de positieve invloed van contentmarketing weergeven. Ons advies: ga ermee aan de slag! En heb je zelf de capaciteiten of kennis niet in huis, dan kun je er nog altijd voor kiezen om je contentmarketing uit te besteden. Maar wil je een succesvolle business, dan mag deze vorm van marketing niet ontbreken in je mix!